Тестостеронен маркетинг

Тестостеронен маркетинг

Явор Янкулов, доктор по икономика,
Мениджър обучения, e-training.bg

“Знаете ли защо само 1 сперматозоид от милиони опложда яйцеклетката? Ами защото не питат за пътя!"

Стар виц, който има нещо много общо с маркетинга. Особено с един специфичен вид маркетинг – тестостеронният маркетинг. Интересното е, че той не се практикува задължително от мъже. Даже не точно от маркетинг мениджъри. На тестостеронния маркетинг по-често са подвластни управители на търговски фирми, търговски мениджъри, собственици и предприемачи.

“Няма начин да не проработи!”; “Усещам, че има нещо в тази идея, вервайте ми!” “Ако много мислим, може някой да ни изпревари.” Чували ли сте скоро подобни изрази? А дали не сте ги казвали и вие? Е, ако не сте, то просто от любопитство вижте какво се случва по света и у нас.

Практическите изследвания на Conference Board, проведени като оценка от служителите на 293 ръководители на маркетингови отдели (144 мъже и 149 жени), подбрани сред компании от списъка на “Fortune 1000”, показаха следното:

Болшинството маркетингови решения се взимат по спешност, при пълно или почти пълно отсъствие на анализ и като правило имат за цел постигането на краткосрочни резултати.

Повтаряме: спешно, без анализ, краткосрочни резултати.

Като цяло, маркетинговите решения се определят като бързи (75%), основани на резултатите от фокусни групи и интуиция (72%), а самите мениджъри са ориентирани към постигането на краткосрочни резултати и винаги бързат (65%). Повече от половината от тях отделят твърде голямо внимание върху дейността на конкурентите.

Нещо изключително интересно: Мениджърите често взимат самостоятелно важни маркетингови решения, но в болшинството от случаите (96%) делегират практическото им изпълнение на своите подчинени. Определят начина по който са взели решенията като “лесно и просто” в 88% от случаите.

Ако някои от горните резултати ви се струват пресилени, да подчертаем отново, че това са оценки на служители от маркетинговите отдели, дадени относно начина на работа и взимане на решения от техните мениджъри.

“И къде е тук тестостерона?” - ще попитат най-нетърпеливите сред вас.

Ето къде:

 Твърдение:

Мъже 

 Жени

Има склонност да взима решение бързо

82%

48%

Има склонност да демонстрира храброст и да поема риск

81%

53%

Ориентиран повече към краткосрочни резултати

67%

46%

Отделя твърде голямо внимание на конкурентите

56%

43%

 

В същото време маркетинг мениджърите от женски пол се определят като по-консенсусни при взимането на решение и отделящи повече време за анализ и оценка на ситуацията. Е, поне така смятат над 90% от подчинените им служители жени и цели 60% от подчинените им служители мъже.

Нещо изключително любопитно: Горните съотношения не се променят съществено според това, дали мениджърите имат MBA степен, дали са завършили маркетинг или свързана с него специалност, дали са с много или малко опит, в какъв бранш е компанията и пр.

И така, в резюме, вземащите тестостеронни решения маркетинг мениджъри постъпват така:

  • Вземат решение бързо
  • Осланят се на интуицията
  • Не могат да търпят неопределеността
  • Склонни са да налагат своето мнение на подчинените си
  • Предпочитат качествените изследвания пред количествените.

Как изглеждат нещата при нас?

Попитахме 12 маркетинг мениджъри от “Fortune 100” сред нашите клиенти, 6 жени и 6 мъже, съгласни ли са с горните твърдения. Резултатите са както следва:

“ДА” – 6 гласа (5 жени и 1 мъж)

“По-скоро ДА” – 4 гласа (1 жена и 3 мъже)

“По-скоро НЕ” – 1 глас (мъж)

“Завиждам ви, вие друга работа нямате ли си” – 1 глас.

Проучванията продължават.

Можете да споделите своето мнение на страницата ни във фейсбук.

Свързани теми

В помощ: Бизнес умения