Тестостеронен маркетинг
Явор Янкулов, доктор по икономика,
Мениджър обучения, e-training.bg
“Знаете ли защо само 1 сперматозоид от милиони опложда яйцеклетката? Ами защото не питат за пътя!"
Стар виц, който има нещо много общо с маркетинга. Особено с един специфичен вид маркетинг – тестостеронният маркетинг. Интересното е, че той не се практикува задължително от мъже. Даже не точно от маркетинг мениджъри. На тестостеронния маркетинг по-често са подвластни управители на търговски фирми, търговски мениджъри, собственици и предприемачи.
“Няма начин да не проработи!”; “Усещам, че има нещо в тази идея, вервайте ми!” “Ако много мислим, може някой да ни изпревари.” Чували ли сте скоро подобни изрази? А дали не сте ги казвали и вие? Е, ако не сте, то просто от любопитство вижте какво се случва по света и у нас.
Практическите изследвания на Conference Board, проведени като оценка от служителите на 293 ръководители на маркетингови отдели (144 мъже и 149 жени), подбрани сред компании от списъка на “Fortune 1000”, показаха следното:
Болшинството маркетингови решения се взимат по спешност, при пълно или почти пълно отсъствие на анализ и като правило имат за цел постигането на краткосрочни резултати.
Повтаряме: спешно, без анализ, краткосрочни резултати.
Като цяло, маркетинговите решения се определят като бързи (75%), основани на резултатите от фокусни групи и интуиция (72%), а самите мениджъри са ориентирани към постигането на краткосрочни резултати и винаги бързат (65%). Повече от половината от тях отделят твърде голямо внимание върху дейността на конкурентите.
Нещо изключително интересно: Мениджърите често взимат самостоятелно важни маркетингови решения, но в болшинството от случаите (96%) делегират практическото им изпълнение на своите подчинени. Определят начина по който са взели решенията като “лесно и просто” в 88% от случаите.
Ако някои от горните резултати ви се струват пресилени, да подчертаем отново, че това са оценки на служители от маркетинговите отдели, дадени относно начина на работа и взимане на решения от техните мениджъри.
“И къде е тук тестостерона?” - ще попитат най-нетърпеливите сред вас.
Ето къде:
Твърдение: |
Мъже |
Жени |
Има склонност да взима решение бързо |
82% |
48% |
Има склонност да демонстрира храброст и да поема риск |
81% |
53% |
Ориентиран повече към краткосрочни резултати |
67% |
46% |
Отделя твърде голямо внимание на конкурентите |
56% |
43% |
В същото време маркетинг мениджърите от женски пол се определят като по-консенсусни при взимането на решение и отделящи повече време за анализ и оценка на ситуацията. Е, поне така смятат над 90% от подчинените им служители жени и цели 60% от подчинените им служители мъже.
Нещо изключително любопитно: Горните съотношения не се променят съществено според това, дали мениджърите имат MBA степен, дали са завършили маркетинг или свързана с него специалност, дали са с много или малко опит, в какъв бранш е компанията и пр.
И така, в резюме, вземащите тестостеронни решения маркетинг мениджъри постъпват така:
- Вземат решение бързо
- Осланят се на интуицията
- Не могат да търпят неопределеността
- Склонни са да налагат своето мнение на подчинените си
- Предпочитат качествените изследвания пред количествените.
Как изглеждат нещата при нас?
Попитахме 12 маркетинг мениджъри от “Fortune 100” сред нашите клиенти, 6 жени и 6 мъже, съгласни ли са с горните твърдения. Резултатите са както следва:
“ДА” – 6 гласа (5 жени и 1 мъж)
“По-скоро ДА” – 4 гласа (1 жена и 3 мъже)
“По-скоро НЕ” – 1 глас (мъж)
“Завиждам ви, вие друга работа нямате ли си” – 1 глас.
Проучванията продължават.
Можете да споделите своето мнение на страницата ни във фейсбук.